Hodnotenie kvality služieb
Význam kvality služieb neustále rastie. Vývoj spoločnosti na čele s globalizáciou je sprevádzaný nepredvídanými zmenami podmienok na trhoch, hospodárskymi dôsledkami na zvýšenie úrovne produktivity, rastom ponuky kvality tovarov i služieb, poklesom výrobných i predajných cien a ďalších (napr. rastúca konkurencia vyvoláva tlak na zlepšovanie úžitkových parametrov tovarov, na pokles nákladov).
Komplexné zabezpečenie kvality v organizácii zahŕňa zabezpečenie kvality
z aspektu zákazníka, marketingovej koncepcie ako i konkurenčné hľadisko.
Hodnotenie kvality služieb
Hodnotenie kvality služieb sa však môže líšiť. Je možné ho vnímať zo zákazníckeho hľadiska i z pohľadu organizácie.
Hodnotenie kvality služieb z hľadiska zákazníkov sa realizuje:
1- Prieskumami zameraných na zistenie vnímania kvality služieb
a) Metódami primárneho výskumu, tj. pomocou prieskumu názorov zákazníkov.
b) Zákazníckymi panelmi, tj. peoplemetry / TV-metry.
c) Štúdiami vnímania hodnoty zákazníkom, tj. hĺbkový interview, skupinová diskusia.
d) Analýzou sťažností.

2- Metódou SERVQUAL - hodnotia sa rôzne prvky kvality.
3- Technikou kritických prípadov (CIT - Critical Incident Technique) - identifikuje vznik zdrojov uspokojenia zákazníkov (rozhovory a analýza týchto situácií a ich klasifikácia).
Hodnotenie kvality služieb z hľadiska organizácie sa realizuje:
1- Fingovaným nákupom (tj. mystery shopping) - sleduje sa správanie sa predajcov, overuje sa ich priebeh poskytovania služby.
2- Auditom.
Spracovala: Nemeth, H.