
Keď spoločenská zodpovednosť, tak konanie v prospech celej spoločnosti
Spoločenská zodpovednosť má mnoho
podôb. Možno ju spojiť
s charitou a filantropiou. Oblasťami,
ktoré sú najviac spojené s týmto pojmom. Niet sa čo čudovať, spoločenská
zodpovednosť ako ucelená koncepcia si poradí aj s výkonnosťou, sociálnou a environmentálnou
oblasťou organizácií.
Spoločenská zodpovednosť ako ucelená koncepcia
riadenia organizácií
Ak je niečo jedinečné, tak to, že vychádza zo zaručených koncepcií a praxe. Existuje pár manažérskych nástrojov, ktoré sa neustále využívajú v praxi. Iba niekoľko oblastí ich spája, tak som sa ich snažila zosumarizovať a vyvodiť záver, tzv. poukázať na spoločné znaky. Jedným z nástrojov je práve koncepcia spoločenskej zodpovednosti, ktorá zahŕňa všetky spoločné znaky manažérskych nástrojov. Celá koncepcia má ale oveľa hlbší význam.
Každý manažérsky nástroj má svoje čaro, použiteľnosť a výhodu. Nástroje by však nemali podliehať trendom. Som presvedčená, že ucelená koncepcia spoločenskej zodpovednosti je použiteľná v každej sfére a ako bonus prináša efektívnosť a výkonnosť v oblasti aká je ekonomická výkonnosť, pritom zohľadňuje zamestnanecké princípy a zameriava sa na životné prostredie.
Spoločenská zodpovednosť = len charita a filantropia?
Aj keď má koncepcia spoločenskej zodpovednosti charitatívny podtext, nemožno očakávať len zameranie sa na túto jej charitatívnu stránku. Netrvalo dlho a po preštudovaní histórie spoločenskej zodpovednosti, je tu priestor vyzdvihnúť vznik spoločenskej zodpovednosti.
O spoločenskej zodpovednosti sa píše väčšinou od 20. storočia. Pôvod sociálnej oblasti v organizáciách dá vysledovať až po staroveké rímske zákony. Možno spomenúť aj viktoriánske filantropické úsilie, ktoré sa zameriavalo na vytváranie schém sociálneho zabezpečenia, ktoré bolo vidieť tak v Európe, ako aj v Spojených štátoch amerických. V polovici až koncom 18. storočia sa rozvíjajúce organizácie zaujímali o zamestnancov, najmä o to, ako z nich urobiť produktívnejších. V 19. storočí sa rozvinuli základy súčasných názorov na spoločenskú zodpovednosť, tzv. princíp správcovstva a dobročinnosti. Deväťdesiate roky 20. storočia neboli výnimkou rastúceho záujmu o túto koncepciu. Až v súčasnosti získal tento koncept medzinárodnú príťažlivosť, pravdepodobne ako výsledok medzinárodného prístupu k trvalo udržateľnému rozvoju v spojení s procesom globalizácie. "Manifesto" je najvýznamnejší príspevok od CSR Europe (2016), ktorý sa zameriava na vytváranie hodnoty v piatich kľúčových oblastiach:
1) spoločenský vplyv prostredníctvom podpory zodpovedných a udržateľných obchodných praktík;
2) angažovanosť a spokojnosť s členstvom, ktorá má zaručiť kontinuitu práce spoločenskej zodpovednosti Európe pri dosahovaní jej poslania a spoločenského vplyvu;
3) finančná stabilita;
4) zapojenie zamestnancov zamerané na investície do individuálneho rozvoja, ako aj do organizačných kapacít;
5) hodnotenie vplyvov na životné prostredie s cieľom určiť oblasti zlepšenia.
Strategický prístup, resp. ucelená koncepcia spoločenskej zodpovednosti má výhody spojené s riadením rizika, úsporami nákladov, prístupom ku kapitálu, vzťahmi so zákazníkmi, riadením talentov a schopnosťou inovovať. Je to len fenomén súčasnosti alebo zahŕňa oveľa viac? Rozhodnite sa Vy.
Autor: PhDr. Bc. Németh, špecialista compliance
Kontakt: doktorka.zora@gmail.com