Zvyšovanie úrovne CSR - zmena v organizácii
Rozpoznanie potreby zmeny v organizácii je strategickou schopnosťou dobrého manažéra.
Manažéri "musia pracovať smerom k zmene;
k zmene ako príležitosti a k zmene ako hrozbe". (P. Drucker)
Vytváranie a zmena systému manažérstva spoločenskej zodpovednosti (ďalej len "SMSZ") je dlhodobá úloha. Predpokladom úspešnej realizácie zmeny je pochopenie významu tohto systému, ako i podpora zo strany vedenia a motivácie zamestnancov. Je to dôležité z dôvodu efektívneho fungovania a napredovania, tj. konkurencieschopnosti organizácie.
Samotná zmena SMSZ, resp. zavádzanie systému, si vyžaduje zo strany vedenia nadhľad nad súčasným systémom manažovania organizácie. Je vhodné, aby organizácia ju v prvom rade formalizovala (napr. vízia, poslanie, ciele, plán a pod.). Je logické, že kľúčovú úlohu pri utváraní SMSZ majú vrcholoví manažéri, od nich závisí prijatie zmeny zamestnancami ako aj dopad realizácie plánu zmeny (riadenie zmeny možno chápať ako projekt). Pri riadení zmien je potrebné pripraviť vhodný program na podporu prijatia a realizácie zmien.
Pri transformácii SMSZ sa odporúčajú nasledovné začiatočné kroky:
- Vybrať osobu, ktorá môže byť pozitívnym vzorom pre ostatných a možným koordinátorom projektu zameraného na zmenu.
- Stanoviť hodnoty a vypracovať víziu, poslanie, ciele - stratégiu.
- Vybrať a podporovať členov tímu SMSZ, ktorí sa stotožňujú s novou koncepciou a hodnotami.
- Posilniť postoje a viesť ľudí k novým hodnotám - zmeniť SMSZ.
- Vytvoriť priaznivú atmosféru pri akceptovaní nového systému, uplatňovaním spolupráce a organizovaním rôznych aktivít (posedenia, teambuilding a pod.) podporujúcich zmeny.
Pri realizácii zmeny je žiaduce prispôsobiť stratégiu, metódy, techniky ako aj aktivity organizácie. Z projektového hľadiska, realizácia zmeny systému pozostáva z týchto etáp:
- Predbežné plánovanie - zámer, podmienky a riziká projektu.
- Detailné plánovanie - súhrn potrieb a harmonogram prác.
- Implementácia - sledovanie a kontroly postupu, dokumentácia a úprava plánu.
- Ukončenie projektu - postprojektové činnosti.

Postup zvyšovania úrovne - zlepšovania SMSZ
Proces zvyšovania úrovne môže byť realizovaný rôznymi spôsobmi, - závisí od veľkosti, kultúry, vedomostí a skúseností organizácie. Je však dôležité zdôrazniť, že predložený postup je skôr inšpiráciou pre manažérov zodpovedných za realizáciu plánu v organizáciách.
Samotný postup zvyšovania úrovne SMSZ vyzerá nasledovne:
- Prípravná fáza: rozhodnutie o stratégii - plánovanie a organizácia práce, tj. procesu zvyšovania úrovne SZ
- Komunikácia o zmene
- Tvorba tímov a realizácia školení
- Analýza súčasného stavu a reporty
- Zvyšovanie úrovne a určenie priorít
- Plán zlepšovania
- Komunikácia o pláne zlepšovania
- Implementácia plánu a nápravné činnosti a aktivity
- Plán ďalších aktivít do budúcnosti
Pre úspech je potrebné mať motivovaných ľudí, strategické smerovanie a manažment na všetkých stupňoch riadenia, ktorý podporuje a je príkladom pre všetkých v organizácii.
Autor: Németh, H.