MANAŽMENT ZNALOSTÍ A SPOLOČENSKÁ ZODPOVEDNOSŤ PODNIKOV: NA CESTE KU KONKURENCIESCHOPNOSTI A VÝNIMOČNOSTI

29.05.2018

Úvod
Efektívne manažovanie znalostí považujeme za dôležitú požiadavku dosiahnutia konkurencieschopnosti a výnimočnosti podnikov. Môže byť zodpovedné manažovanie poznatkov strategickým nástrojom pre dosiahnutie konkurencieschopnosti, respektíve prináša konkurenčnú výhodu pre podnik?
Ľudské zdroje sú považované za základný zdroj a faktor ekonomického rastu. Inovácie chápeme ako aplikovateľné inovatívne myslenie ovplyvňujúce činnosť podnikov a považujeme ich sa za kľúčový faktor rastu. Strategické využívanie znalostí a schopností ľudských zdrojov prispieva k zvyšovaniu efektívnosti a výkonnosti podnikov. Podľa niektorých odborníkov (Lundvall, Nielsen, 2007) podniky, ktoré sú si vedomé svojich zdrojov, majú jedinečný a cenný zdroj, ktorý je ťažko napodobiteľný a možno ho využiť na dosiahnutie udržateľnej konkurenčnej výhody.
Zodpovedné využívanie znalostí prispieva k pozitívnemu stimulu inovačnej kapacity a k trvalo udržateľnému rozvoju podniku s celospoločenským účinkom. Potreba zavádzania manažmentu znalostí je výsledkom konkurenčného tlaku a celosvetových trendov, pričom však neustále rastú požiadavky na informácie a tlak na zvyšovanie inteligencie. Manažovanie znalostí a konkurencieschopná inteligencia sú považované za zdroj konkurenčnej výhody aj v malých a stredných podnikoch (Chavinga, Chipeta, 2017).
Úlohou je identifikovať východiskový rámec spoločensky zodpovedného manažovania znalostí. V príspevku sa vychádza z odborných publikácií, štúdií a výskumov.

1 Znalosti, inovácia a sociálna zodpovednosť podnikov

Už v roku 2005 sa v podnikoch na Slovensku považovalo vnímanie dôležitosti informácií za nedostatočné. Bolo to jednou z prekážok rozvoja konkurencieschopnosti podnikov Slovenska. Manažéri podnikov uprednostnili finančný kapitál pred kapitálom intelektuálnym (Závarská, 2005). Je tu výzva rozmiestniť vedomostné aktíva pri vytváraní konkurenčnej výhody a zabezpečiť trvalo udržateľný rozvoj organizácií. Riadenie ľudských zdrojov a znalostí prináša veľa výhod. Ľudské zdroje sú predpokladom pre rast. Pri vytváraní konkurenčnej výhody podniku je žiaduce brať do úvahy ľudský faktor s jeho znalosťami a zručnosťami (Zemiancyk a kol., 2012).
Spoločenská zodpovednosť podnikov, z ang. Corporate Social Responsibility (CSR), čo v preklade znamená sociálna zodpovednosť, si získala pozornosť ako koncepcia ovplyvňujúca konkurencieschopnosť podnikov. Konkurencieschopnosť sa chápe ako potenciál alebo schopnosť podniku zlepšiť výkonnosť, čo sa môže zabezpečiť prostredníctvom manažmentu znalostí. V tejto súvislosti sa spomína aj sociálna inovácia, ktorá je chápaná ako zdroj zmeny a modernizácie, t. z. že hodnota a znalosti môžu byť pridanou hodnotou a konkurenčnou výhodou podnikov. Každý
podnik má tri možnosti (cesty) k dosiahnutiu konkurenčnej výhody, ktorými sú: stratégia nákladového vodcovstva, stratégia focus, stratégia diferenciácie (Porter, 1998). K uplatneniu ktorejkoľvek z Porterových stratégií sú potrebné špecifické schopnosti, informácie a znalosti, ktoré spočívajú v mysliach ľudí.
Efektívne využívanie znalostí prispieva k pozitívnemu stimulu inovačnej kapacity a k trvalo udržateľnému rozvoju podniku (Hvizdová a kol., 2012). Schopnosť manažmentu efektívne využívať vedomosti je závislá od ľudí, ktorí vytvárajú, zdieľajú a využívajú znalosti v podniku.
Efektívne využívanie znalostí a zabezpečenie pozitívneho stimulu inovačnej kapacity podniku je znázornené na obrázku 1 ako integrácia znalostí a inovácií podniku. V súvislosti s tým možno spomenúť aj inovačné stratégie, ktoré sa zameriavajú na:
- silný záväzok k tvorivosti;
- analýzu konkurentov, znižovanie nákladov a vzdelávanie;
- analýzu konkurencie, reverzné podnikanie a nízko-nákladovú výrobu;
- segmentáciu trhu (Porter, 1998).
Konkurenčnú výhodu možno získať synergiou, respektíve prepojením jednotlivých
dimenzií spoločenskej zodpovednosti (ekonomickej, sociálnej a environmentálnej). CSR
vyžaduje, aby podnik získal a využil viac vedomostí so zapojením zainteresovaných strán (Renukappa, Egbu, 2005).


2 Manažment znalostí ako integrácia konkurenčných zdrojov podniku
Znalosti sú definované ako "využitie relevantných informácií v praktickej činnosti" (Požár, 2010, s. 64). Manažment znalostí je multidisciplinárna oblasť, a to z dôvodu, že táto disciplína pozostáva z rôznych vedeckých disciplín, a preto môže mať mnoho definícií. Manažment znalostí je riadenie informácií, t. z. že je to manažment integrácie troch prvkov: ľudí, procesov a technológií. Manažment znalostí je z určitého hľadiska riadenie súboru procesov znalostí. Z iného uhla pohľadu predstavuje riadenie sociálneho kapitálu či inovácií, alebo riadenie duševných zdrojov.
Znalostný manažment (knowledge management) je definovaný aj ako systematický a integrujúci proces koordinácie celopodnikových aktivít pri dosahovaní hlavných cieľov organizačnej spoločenskej zodpovednosti, týkajúci sa poznatkov vrátane ich vytvárania, mapovania, ukladania, zdieľania jednotlivcami i skupinami (Renukappa, Egbu, 2005).
Manažment znalostí možno chápať aj ako proces, prostredníctvom ktorého podnik vytvára a využíva inštitucionálne a kolektívne vedomosti (David, 1993; In Renukappa, Egbu, 2005). Výkonnosť manažovania ľudských zdrojov je spojená s intelektuálnym kapitálom podniku, čo ovplyvňuje inováciu a finančný úspech (Wong, 2005). Efektívny manažment znalostí môže zlepšiť kvalitu a spokojnosť nielen zamestnancov, ale aj zákazníkov (Lundvall, Nielsen, 2007) a v konečnom dôsledku i všetkých zainteresovaných strán podniku. Manažment znalostí definuje komunitu zamestnancov a ich zainteresované strany ako najdôležitejšie aktíva organizácie. Tieto hodnoty sú v súlade so záujmami spoločenskej zodpovednosti, s potrebami a právami zamestnancov a tiež so všetkými zainteresovanými stranami, ktoré prichádzajú s podnikom do styku. Manažment znalostí, ako integrácia konkurenčných zdrojov podniku, predstavuje stratégiu zameranú na intelektuálny kapitál podniku, ktorá integruje firemnú kultúru, interakciu systémov a procesov s ľuďmi a technológiami, a to so zámerom zvýšenia výkonnosti podniku. V rámci stratégie manažovania znalostí je žiaduce hovoriť o nástrojoch manažmentu znalostí, ktoré zdieľajú hodnoty a zdôrazňujú ciele, a môžu napomôcť efektívnejšie uplatniť zásady CSR (Perry, 2015).

Manažment znalostí považujeme i za nástroj získavania konkurenčnej výhody. Podniky, ktoré pravidelne manažujú znalosti, dokážu vytvoriť hodnotu pre celú spoločnosť. Prínos uplatnenia manažovania znalostí so zodpovedným prístupom vedenia podniku je možné vidieť predovšetkým v nasledovných oblastiach:
- adaptácia na zmeny: vytvára podmienky na adaptáciu v nových podmienkach globalizácie (Závarská, 2005);
- trvalá udržateľnosť;
- spokojnosť vedenia: je nástrojom k dosiahnutiu cieľov podnikov (pozri Požár, 2010; Basl, Blažíček, 2013);
- financie a hodnota podniku: je zdrojom výnosov a zvyšuje hodnotu podnikov;
- rozvoj a neustále zlepšovanie sa: zlepšuje informačné toky, motivuje zamestnancov;
- spokojnosť všetkých zainteresovaných strán: zlepšuje kvalitu, procesy a zákaznícke služby, respektíve i vzťahy so zákazníkmi, zvyšuje možnosť objavenia nových príležitostí v podnikaní (pozri KPMG, 2003; OECD, 2003).


Sociálna zodpovednosť podnikov zahŕňa manažovanie znalostí v prepojení na ostatné dimenzie CSR (ekonomická výkonnosť, environmentálna dimenzia), čo vytvára predpoklady, aby uplatnenie princípov CSR bolo podstatným determinantom udržateľnosti konkurencieschopnosti a nástrojom pre získanie konkurenčnej výhody podnikov (pozri Požár, 2010; Hvizdová a kol., 2012; Romanová, 2012; Ferenčíková, Vícenová, 2014). Kľúčové výzvy organizácií, vzhľadom na manažovanie znalostí a uplatnenia CSR, spočívajú v tom, ako identifikovať, zmapovať, asimilovať, šíriť a uplatňovať znalosti na praktické riešenia. Prepojenie jednotlivých dimenzií CSR (ekonomické, environmentálne, právne, sociálne atď.) a cieľov podniku (maximalizácia zisku, minimalizácia nákladov atď.) sa stávajú kľúčovou výzvou. Zahraniční odborníci Renukappa a Egbu (2005) identifikujú 5 oblastí CSR uvedených na obrázku 2. Bodkovaná elipsa predstavuje tok znalostí medzi organizáciou a identifikovanými piatimi oblasťami, a to medzi:
- pracoviskom,
- komunitou,
- zákazníkmi,
- dodávateľmi,
- postaveným a prírodným prostredím.

Uvedený rámec je nevyhnutné transformovať na určité aktivity. Ako vyplýva aj z obrázku 3, vychádza sa zo zdrojov podniku. Integrácia manažovania znalostí a CSR do podnikovej stratégie je nevyhnutným krokom k dosiahnutiu požadovanému efektu. Tým, že podnik efektívne manažuje znalosti aj z oblastí CSR, môže získavať konkurenčnú výhodu. Zameriavanie sa na znalosti a na ľudský kapitál, na najcennejší výrobný faktor, bez ktorého sa nedosiahne produktivita a efektívnosť, t. j. manažovaním znalostí, sa podnik môže stať konkurencieschopnejším.

Záver
Znalosti predstavujú kľúčové a cenné aktíva, ktoré je potrebné neustále rozvíjať. Je tu požiadavka vytvárania vhodných podmienok pre ich udržateľný rozvoj. Prístup podnikov k manažovaniu znalostí nie je problémom technickým, ale skôr problémom organizačným a kultúrnym. Predkladaný príspevok si nekládol za cieľ obsiahnuť všetky otázky týkajúce sa manažovania znalostí so zodpovedným prístupom. Zámerom bolo objasniť niektoré vybrané problémy, ktoré môžu byť považované za kľúčové v oblasti dosiahnutia konkurencieschopnosti podnikov.


Za významný prínos príspevku možno považovať spomenutie spoločensky zodpovedného prístupu, ktorý by mohol viesť k včasnému rozpoznaniu príležitostí. Uplatnenie uvedeného prístup umožní presadzovať záujmy všetkých zainteresovaných strán tak, aby boli akceptovateľné a pozitívne vnímané všetkými subjektmi, čím by sa mali dosiahnuť ciele a požadovaná konkurencieschopnosť podnikov. Hodnotenie alebo meranie výsledkov spoločensky zodpovedného manažovania znalostí môže vyvolať rad problémov, ktoré sú mimo rozsahu predloženého príspevku. Jednou z otázok je, akou formou efektívnosť prístupu merať? Ako východiskové riešenie možno navrhnúť sebahodnotenie s uplatnením kombinácie rôznych manažérskych metód a nástrojov zameraných na hodnotenie výkonnosti, pričom každý z nich má svoje výhody a nevýhody. Odporúča sa kombinácia finančných aj nefinančných kritérií hodnotenia výkonnosti s pravidelným sledovaním ukazovateľov, pričom pri hodnotení by sa bolo možné opierať aj o závery kvalitatívnych výsledkov hodnotenia výkonnosti (napr. brainstorming, brainwriting, konsenzus). Je však žiaduce upriamiť pozornosť na všetky podnikové procesy a informačné toky, aby získané údaje z pravidelného hodnotenia podnikových aktivít, činností a procesov mohli napomôcť k efektívnejšiemu využívaniu zdrojov a zlepšiť výkonnosť podnikov, čo si však vyžaduje celostný a strategický prístup k uplatneniu koncepcie CSR.

Autor: Németh, H. 2015-2018. 

Použitá a odporúčaná literatúra

BASL, J. - BLAŽÍČEK, R. 2012. Podnikové informační systémy: podnik v informační společnosti. 3. vyd. Praha: Grada publishing, 2012.
CHAVINGA, W. D. - CHIPETA, G. T. 2017. A synergy of knowledge management and competitive intelligence. In Business Information Review. 2017, roč. 34, č. 1, s. 25-36.
FERENČÍKOVÁ, S. - VÍCENOVÁ, A. 2014. Uplatňovanie manažmentu znalostí v medzinárodných fúziách a akvizíciách. In Acta academica karviniensia. 2014, č. 2, s. 5-17.
HVIZDOVÁ, E. a kol. 2012. Znalostný manažment ako podstatný determinant udržateľnosti konkurencieschopnosti podniku. In Ekonomický časopis. 2012, roč. 60, č. 10, s. 1041-1058.
HVIZDOVÁ, E. - MIKLOŠÍK, A. 2012. Manažment znalostí a tvorba inovácií. [online]. 2012. [cit. 2018-01-10]. Dostupné na: <https://emi.mvso.cz/EMI/2012-
02/02%20Hvizdova/Hvizdova.pdf>.
KELEMEN, J. a kol. 2008. Kapitoly o znalostnej spoločnosti. Bratislava: IURA, 2008.
LING, Y. H. - THANH HOA, N. T. 2016. A Study on Knowledge Management and Corporate Social Responsibility in Vietnamese Manufacturing Companies. In An Online International Research Journal. 2016, roč. 2, č. 2, s. 772-787.
LUNDVALL, B-A. - NIELSEN, P. 2007. Knowledge management and innovation performance. In International Journal of Manpower. 2007, roč. 28, č. 3-4, s. 207-223.
NÉMETH, H. 2014. Zvýšenie úspešnosti podnikov v kontexte vnútropodnikovej komunikácie. In Kvalita. 2014, roč. XXII., č. 2, s. 44-48.
PERRY, M. 2015. Knowledge Management for Leveraging Corporate Social Responsibility. In Journal of Management Science and Practice. 2015, roč. 3, č. 1, s. 1-2.
PORTER, M. E. 1998. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: Free Press, 1998.
PORTER, M. E. - KRAMER, M. R. 2006. Strategy and society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. In Harvard Business Review. 2006, č. 84, s. 78-92.
POŽÁR, J. 2010. Manažerská informatika. Plzeň: Aleš Čeněk, s.r.o., 2010.
RENUKAPPA, S. - EGBU, Ch. 2005. Managing Corporate Social Responsibiltiy Knowledge for improved competitiveness: a conceptual framework. In Second Scottish Conference for Postgraduate Researchers of the Built And Natural Environment (PRoBE). Glasgow: Glasgow Caledonian University, 2005. ISBN 1-903661-82-X, s. 571-582.
ROMANOVÁ, D. 2012. Manažment znalostí. In Ekonomické spektrum. 2012, roč. VII., č. 5, s. 12-20.
SABADKA, D. 2006. Implementácia Manažmentu znalostí v podniku. In Transfer inovácií. 2006, č. 6, s. 176-177.
SENGE, P. M. 2007. Pátá disciplína. Praha: Management Press, 2007.
WONG, K. Y. 2005. Critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprises. In Industrial Management & Data Systems. 2005, č. 3, s. 261-79.
ZÁVARSKÁ, Z. 2005. Implementácia znalostného manažmentu do podnikovej praxe. In Manažment v teórii a praxi. 2005, roč. 1, č. 2, s. 54-60.
ZIEMIAŃCZYK, U. a kol. 2014. Knowledge management in the process of building competitiveness and innovativeness of rural areas. In Online Journal of Applied Knowledge Management. 2014, roč. 2, č. 2, s. 43-56.


© Copyright 2017-2021 CSR inspirations.eu All rights reserved.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky
Používame cookies, aby sme zaistili správne fungovanie a bezpečnosť našich stránok. Tým vám môžeme poskytnúť tú najlepšiu skúsenosť z ich návštevy.

Pokročilé nastavenia

Tu môžete upraviť svoje preferencie ohľadom cookies. Nasledujúce kategórie môžete povoliť či zakázať a svoj výber uložiť.