Nové zdroje konkurenčnej výhody
Každá firma hľadá spôsoby na zvýšenie svojej konkurencieschopnosti. Firmy sa zameriavajú na zníženie nákladov a zvýšenie hospodárnosti, pričom sú nútené zamyslieť sa nad výkonnosťou a efektívnosťou procesov. Keďže globalizácia mení podmienky konkurencieschopnosti, dôležité je hľadanie zdrojov a využitie strategických schopností na získanie konkurenčnej výhody.
Nové zdroje konkurenčnej výhody
Poznáme interné a externé faktory konkurencieschopnosti, avšak konkurenčnú výhodu nájdeme vo vnútri firiem. Produktivita, portfólio, obchodné procesy so zákazníckym servisom možno považovať za kľúčové komponenty budovania konkurenčnej výhody (Porter, 1998).
Z hľadiska trvalo udržateľného rozvoja je logické sa zamyslieť nad udržateľnosťou konkurenčnej výhody. V tomto smere je možné vymenovať nové zdroje konkurenčnej výhody, ktoré považujeme za smerodajné:
- Znalostný manažment - od riadenia inovatívneho myslenia až po kontinuálnosť inovácií (Longenecker a kol., 2005; Hill, Jones, 2009; Morschett a kol., 2010).
- Optimalizované procesy - efektívne procesy.
- Spoločenská zodpovednosť firiem - zodpovedný prístup.
Efektívne využívanie strategických schopností a nových zdrojov konkurenčnej výhody prispieva k trvalo udržateľnému rozvoju firiem. Implementácia spoločenskej zdopovednosti a znalostného manažmentu do procesov firiem ovplyvňuje inovačnú kapacitu firiem, ale aj schopnosť reagovať na meniace sa podmienky trhu.
Autor: Nemeth, H.
Literatúra
HILL, C. − JONES, G. 2009. Strategic Management Theory: An Integrated Approach. Mason: South Western Cengage Learning, 2009.
LONGENECKER, J. G. a kol. 2005. Small Business Management: An Entrepreneurial Emphasis. Mason, OH: Thomson - South-Western, 2005.
MORSCHETT, D. a kol. 2010. Strategic International Management: Text and Cases. Wiesbaden: Gabler Verlag, 2010.
PORTER, M. E. 1998. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance: with a New Introduction. New York: Free Press, 1998.