Potreba zavedenia a neustáleho zlepšovania systému starostlivosti o zamestnancov

19.03.2019

Zmeny v prostredí vyžadujú i zmenu pohľadu na zamestnancov, najmä na ich starostlivosť. Tento príspevok sa snaží podporiť vnímanie starostlivosti o zamestnancov za kľúčové v živote každej organizácie. Zavedenie systému a neustále zlepšovanie môže byť v súčasnej dobe žiadané, ba nevyhnutné k zvýšeniu kvality výrobkov/služieb, celej organizácie a jej konkurencieschopnosti. Je potreba neustále budovať a udržiavať vzťahy a vnímať zamestnancov ako príležitosť k dosiahnutiu cieľov organizácie, pritom však vytvorená hodnota, ktorá je spojená so zamestnancami, vytvára priestor dosiahnutia požadovaného miesta na trhu, ako aj príležitosť prilákania kvalitného ľudského kapitálu. 

Význam zabezpečenia systému starostlivosti o zamestnancov v organizáciách

V posledných rokoch sa zvyšuje pozornosť venovaná budovaniu vzťahov, ako aj zamestnancom, pritom je tu aj záujem o pochopenie problematiky systému starostlivosti o zamestnancov a jeho významu. Už dávno vieme, že "kvalita" ako taká sa podieľa na konkurencieschopnosti a úspešnosti firiem na trhu. Preto ju považujeme, okrem iných, za hodnotu pre zákazníka ako i pre samotnú firmu.

Súvislosť medzi spokojnosťou zákazníkov a kvalitou výrobkov/služieb podporujú rôzne výskumy, a je evidentné, že starosltivosť o zákazníkov je prvoradou úlohou firiem.
V praxi sa však nekladie dôraz na zamestnancov, ktorí pracujú na tom, aby zákazníci boli spokojní. Je dôležité vnímať zamestnancov ako kľúčový článok v reťazci dodávajúci hodnotu zákazníkom. Ukazuje sa, že dnes je omnoho viac potrebné vytvárať priestor na odborný diškurz v ktorom by starostlivosť o zamestnancov mal byť považovaný za nevyhnutný systém zabezepčujúci motiváciu a spokojnosť zamestnancov.

Potreba zavedenia systému starostlivosti o zamestnancov

V dnešnom svete nie sú postačujúce klasickí personalisti a odborníci na HR. Mení sa svet, menia sa aj zamestnanci (treba brať do úvahy i rôzne generácie na pracoviskách), mení sa i myslenie a požiadavky zainteresovaných strán. Je žiaduce prispôsobiť sa meniacim požiadavkám. Úspešné zavedenie systému by malo byť založené na odborných vedomostiach, osobnostných vlastnostiach ako i na profesionálnych zručnostiach manažérov, ako i vrcholového vedenia. Je žiaduce reálne prispôsobenie sa požiadavkám a spolupráca všetkých zainteresovaných strán.

Efektívne zavedenie systému znamená komplexný prístup firiem k zamestnancom a pozerať sa na zamestnancov a ich pracovné prostredie, ako aj na work-life balance komplexne. Fungujúci systém starostlivosti a ciele firiem by mali byť založené na komplexnom prístupe, na systéme, východiskom ktorého by malo byť "vedomé smerovanie" firmy
s pomocou využívania rôznych nástrojov manažérstva kvality s vytvorením hodnoty pre zamestnancov, ktoré motivujúco smeruje k spokojnosti zamestnancov a tak aj
k spokojnosti zákazníkom a vedeniu firmy.

V rámci zvýšenia kvality starostlivosti o zamestnancov, dosiahnutia a udržania si motivujúceho prostredia možno odporúčať okrem presne zadefinovaného cieľa a stratégie firmy, nasledovné:

  • vytvoriť hodnotu pre zamestnancov s uspokojením ich potrieb;
  • uplatniť procesný prístup;
  • neustále zlepšovať systém starostlivosti a využiť pravidelné samohodnotenie firmy;
  • uplatniť princípy a nástroje manažérstva kvality;
  • zaviesť systém manažérstva starostlivosti o zamestnancov a neustále hodnotiť tento systém;
  • zamerať sa pritom aj na ostatné zainteresované strany (vedenie, zákazníkov, verejnosť a i.);
  • klásť dôraz na spoločensky zodpovedné správanie;
  • byť pripravená na príležitosti.

Efektívne manažérstvo starostlivosti o zamestnancov závisí od veľa faktorov, ktoré sú ťažko ovplyvniteľné. Je dôležité brať si do úvahy to, že efektívny systém manažérstva starostlivosti o zamestnancov je výzvou aj pre nadnárodné konkurencieschopné organizácie.

Na záver

V neposlednej rade je nutné, aby firmy prijímali zmeny s pozitívnym prístupom, neustále zvyšovali kvalitu svojich výrobkov/služieb, s neustálym zlepšovaním procesov dosahovali spokojnosť svojich zamestnancov, zákazníkov ako aj vedenie firmy, a tak dosiahli udržateľnú úroveň konkurencieschopnosti.


Autor:  PhDr. Bc. Németh, špecialista compliance 
Kontakt:  doktorka.zora@gmail.com


© Copyright 2017-2021 CSR inspirations.eu All rights reserved.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky