Potreba zavedenia a neustáleho zlepšovania systému starostlivosti o zamestnancov
Zmeny v prostredí vyžadujú i zmenu pohľadu na zamestnancov, najmä na ich starostlivosť. Tento príspevok sa snaží podporiť vnímanie starostlivosti o zamestnancov za kľúčové v živote každej organizácie. Zavedenie systému a neustále zlepšovanie môže byť v súčasnej dobe žiadané, ba nevyhnutné k zvýšeniu kvality výrobkov/služieb, celej organizácie a jej konkurencieschopnosti. Je potreba neustále budovať a udržiavať vzťahy a vnímať zamestnancov ako príležitosť k dosiahnutiu cieľov organizácie, pritom však vytvorená hodnota, ktorá je spojená so zamestnancami, vytvára priestor dosiahnutia požadovaného miesta na trhu, ako aj príležitosť prilákania kvalitného ľudského kapitálu.
Význam zabezpečenia systému starostlivosti o zamestnancov v organizáciách
V posledných rokoch sa zvyšuje pozornosť venovaná budovaniu vzťahov, ako aj zamestnancom, pritom je tu aj záujem o pochopenie problematiky systému starostlivosti o zamestnancov a jeho významu. Už dávno vieme, že "kvalita" ako taká sa podieľa na konkurencieschopnosti a úspešnosti firiem na trhu. Preto ju považujeme, okrem iných, za hodnotu pre zákazníka ako i pre samotnú firmu.
Súvislosť medzi spokojnosťou zákazníkov a kvalitou výrobkov/služieb podporujú rôzne výskumy, a je evidentné, že starosltivosť o zákazníkov je prvoradou úlohou firiem.
V praxi sa však nekladie dôraz na zamestnancov, ktorí pracujú na tom, aby zákazníci boli spokojní. Je dôležité vnímať zamestnancov ako kľúčový článok v reťazci dodávajúci hodnotu zákazníkom. Ukazuje sa, že dnes je omnoho viac potrebné vytvárať priestor na odborný diškurz v ktorom by starostlivosť o zamestnancov mal byť považovaný za nevyhnutný systém zabezepčujúci motiváciu a spokojnosť zamestnancov.
Potreba zavedenia systému starostlivosti o zamestnancov
V dnešnom svete nie sú postačujúce klasickí personalisti a odborníci na HR. Mení sa svet, menia sa aj zamestnanci (treba brať do úvahy i rôzne generácie na pracoviskách), mení sa i myslenie a požiadavky zainteresovaných strán. Je žiaduce prispôsobiť sa meniacim požiadavkám. Úspešné zavedenie systému by malo byť založené na odborných vedomostiach, osobnostných vlastnostiach ako i na profesionálnych zručnostiach manažérov, ako i vrcholového vedenia. Je žiaduce reálne prispôsobenie sa požiadavkám a spolupráca všetkých zainteresovaných strán.
Efektívne zavedenie systému znamená komplexný prístup firiem k zamestnancom a pozerať sa na zamestnancov a ich pracovné prostredie, ako aj na work-life balance komplexne. Fungujúci systém starostlivosti a ciele firiem by mali byť založené na komplexnom prístupe, na systéme, východiskom ktorého by malo byť "vedomé smerovanie" firmy
s pomocou využívania rôznych nástrojov manažérstva kvality s vytvorením hodnoty pre zamestnancov, ktoré motivujúco smeruje k spokojnosti zamestnancov a tak aj
k spokojnosti zákazníkom a vedeniu firmy.
V rámci zvýšenia kvality starostlivosti o zamestnancov, dosiahnutia a udržania si motivujúceho prostredia možno odporúčať okrem presne zadefinovaného cieľa a stratégie firmy, nasledovné:
- vytvoriť hodnotu pre zamestnancov s uspokojením ich potrieb;
- uplatniť procesný prístup;
- neustále zlepšovať systém starostlivosti a využiť pravidelné samohodnotenie firmy;
- uplatniť princípy a nástroje manažérstva kvality;
- zaviesť systém manažérstva starostlivosti o zamestnancov a neustále hodnotiť tento systém;
- zamerať sa pritom aj na ostatné zainteresované strany (vedenie, zákazníkov, verejnosť a i.);
- klásť dôraz na spoločensky zodpovedné správanie;
- byť pripravená na príležitosti.
Efektívne manažérstvo starostlivosti o zamestnancov závisí od veľa faktorov, ktoré sú ťažko ovplyvniteľné. Je dôležité brať si do úvahy to, že efektívny systém manažérstva starostlivosti o zamestnancov je výzvou aj pre nadnárodné konkurencieschopné organizácie.
Na záver
V neposlednej rade je nutné, aby firmy prijímali zmeny s pozitívnym prístupom, neustále zvyšovali kvalitu svojich výrobkov/služieb, s neustálym zlepšovaním procesov dosahovali spokojnosť svojich zamestnancov, zákazníkov ako aj vedenie firmy, a tak dosiahli udržateľnú úroveň konkurencieschopnosti.