Rámcové stratégie spoločenskej zodpovednosti
Príspevok sa venuje spoločenskej zodpovednosti a informuje o princípoch používaných pri riešení tejto problematiky v organizáciách. Popisuje implementáciu stratégie spoločenskej zodpovednosti a venuje pozornosť PDCA. Na záver sa demonštruje podpora vedenia v implementácii systému manažérstva spoločenskej zodpovednosti s dôrazom na komunikačnú stratégiu zavádzania stratégie.
Úvod
Vzostup povedomia o spoločenskej zodpovednosti v organizáciách ovplyvnili globálne hnacie sily medzi ktoré sa zaraďuje globalizácia a jej faktory, ako
napríklad ekologická udržateľnosť, morálna povinnosť, technológie, sila značky a pod.
V medzinárodných štandardoch sa používa označenie "CSR" a pritom obsahuje tri oblasti (ekonomická, sociálna, environmentálna). Existuje mnoho štandardov a modelov venujúcich sa problematike CSR. Medzi najčastejšie používané patria:
- ISO26000;
- Model ZET;
Cieľom príspevku je upriamiť pozornosť manažérov na využívanie spoločenskej zodpovednosti v organizáciách a podporiť jej využívanie. Podporou pri implementácii stratégie je komunikácia, ktorá výrazne napomáha k dosahovaniu cieľov organizácie.
Stratégia
Popularita "spoločenskej zodpovednosti" rastie postupne a tento trend môže viesť k rozvoju koncepcie strategického rámca trvalej udržateľnosti. Spoločenská zodpovednosť je manažérsky nástroj, ktorý má svoje významné miesto vo všetkých typoch organizácií.
Príspevok sa zameriava na stratégiu CSR v súvislosti s podporou vedenia
a komunikačnej stratégie. Poskytuje prehľad o štandardoch, ktoré sa
využívajú na implementáciu CSR. Tento príspevok má opisný charakter a sa snaží vymenovať kroky úspešnej implementácie stratégie CSR a navrhuje riešenia stratégie.
CSR a jej stratégia vyžaduje, aby vedenie vyslovilo záväzok a integrovali plán stratégie.

Zaoberanie sa a uplatňovanie princípov CSR môže pre organizácie prinášať výhody ako:
- Pridaná hodnota - hodnota pre spoločnosť;
- Aktér zmeny - udávajúc smerovanie;
- Líderstvo - vzor pre iné organizácie;
- Posúvať fungovanie organizácie bližšie k trvalo udržateľnému rozvoju;
- Dobrá povesť, keďže buduje meno organizácie;
- Konkurenčný faktor.
Pridanú / spoločnú hodnotu je možné vytvoriť:
- Zameraním sa na dimenzie/oblasti CSR ovplyvňujúce spoločnosť ako takú; brať ohľad na ekonomické, sociálne a ekologické záujmy;
- Efektívnejším využívaním nástrojov a samotného systému manažérstva kvality;
- Využitím integrovaného systému manažérstva.

Výber stratégie závisí od účelu a rozsahu nasadenia konkrétnej stratégie. Vedenie musí zvážiť, či použije pre svoju stratégiu systém manažérstva SZ s mnohými ďalšími modelmi, ktoré väčšinou nevyužijú, alebo im bude stačiť jeden nástroj, umožňujúci implementáciu stratégie s analýzou.
Proces strategického plánovania CSR
Programy a aktivity súvisiace so SZ sú subjektívne - čo funguje v jednej organizácii nemusí fungovať pre iné, a naopak. Vytvorenie a budovanie úspešného systému manažovania SZ je komplexný a dlhodobý projekt. Konečným cieľom systému manažovaniu SZ je úspešne integrovať výzvy týkajúce sa celej spoločnosti - hospodárske, sociálne, environmentálne - odrážajúc hodnoty, presviedčania a kultúru organizácie, ako aj operácie a rozhodnutia na všetkých úrovniach, ktoré môžu napomôcť k zlepšovaniu
a trvalo udržateľnému rozvoju (pozri aj BSR, 2002).
CSR model
Model je daný odborníkmi (Husted, Allen, 2011):
1- Analyzovanie príležitostí sociálnej problematiky a prostredia;
2- Analýza zdrojov a spôsobilostí;
3- Hodnotiť pevné podmienky v oblasti sociálnych potrieb;
4- Určiť prostriedky a náklady na zdroje, ako aj zodpovednosti;
5- Vytvoriť integrovaný plán zahŕňajúci zainteresované strany a výsledky;
6- Implementovať plán;
7- Vyhodnotenie výkonnosti.
Integračný rámec pre sociálnu zodpovednosť organizácií je možné zosumarizovať nasledovne (Maignan, 2005):
- Objavovanie organizačných hodnôt a noriem;
- Identifikácia zúčastnených strán;
- Identifikácia hlavných otázok záujmu kľúčových zainteresovaných strán;
- Posudzovanie významu SZ, ktoré sa hodí k záujmu organizácii;
- Audit postupov;
- Prioritizácia a implementácia zmien a iniciatív SZ;
- Podpora SZ vytváraním povedomia a zapájaním zainteresovaných strán;

Manažovanie systému rozvoja SZ
BSR (2002) udáva v troch fázach:
Fáza 1: Budovanie vízie a podpory SZ - kritické faktory úspešnosti:
a. Rozvoj mandátu;
b. Vzdelávanie stakeholderov, CEO a tímu SZ;
c. Budovanie podpory a rozvoja;
d. Podporiť organizačný záujem;
2- Fáza 2: Návrh štruktúry SZ:
a. Pochopenie a identifikácia kľúčových problémov SZ;
b. Identifikácia a vyhodnotenie zainteresovaných strán;
c. Identifikácia funkcií, ktoré podporujú úsilie SZ;
d. Analýza systémov, kultúry a zmien;
e. Vyhodnotenie štrukturálnych možností;
f. Vypracovanie personálneho plánu;
g. Vytvorenie štruktúry pre krížovú funkčnú interakciu;
h. Posúdenie postupu a rámca prideľovania rozpočtu a zdrojov;
3- Fáza 3: Implementácia systémov riadenia SZ: dlhodobá integrácia:
a. Záväzky / ciele SZ;
b. Cieľové nastavenie;
c. Vývoj politiky;
d. Zapojenie zainteresovaných strán;
e. Riešenie globálnych problémov;
f. Integrácia do dodávateľského reťazca;
g. Prepojenie na plánovanie a stratégiu;
h. Meranie a vykazovanie SZ;
i. Riadenie rizík;
j. Vzdelávanie a odborná príprava;
k. Zodpovednosť a hodnotenie výkonnosti zamestnancov;
l. Komunikácia;
m. Neustále zlepšovanie.

Záver
V príspevku sa zdôrazňuje, že je CSR používaná častejšie, a to ako nástroj pre podporu konkurencieschopnosti.
Aj keď je manažérskych nástrojov veľa, výber konkrétneho závisí predovšetkým od účelu využitia a rozsahu nasadenia konkrétneho vedenia - manažérov.
Stratégia CSR môže byť nápomocná pri dynamickom aktualizovaní a plnení záväzkov voči spoločnosti (z aspektu ekonomického, sociálneho, environmentálneho), a to využívaním PDCA s cieľom zlepšovania a dosahovania trvalej udržateľnosti organizácie.
Autor: Németh, H. Specialistka CSR
Použitá a odporúčaná literatúra
GALBREATH, J. 2006. Corporate social responsibility strategy: Strategic options, global considerations. In Corporate Governance International Journal of Business in Society. 2006, roč. 6, č. 2, s. 175-187. Dostupné na: <https://www.researchgate.net/publication/42428012_Corporate_social_responsibility_strategy_Strategic_options_global_considerations>.
BSR. 2002. Business for Social Resonsibility. Designing a CSR Structure. Dostupné na: <https://research.dnv.com/csr/PW_Tools/PWD/1/00/L/1-00-L-2001-01-0/lib2001/Designing%20a%20CSR%20Structure%20(fra%20BSR).pdf>.
Hohnen, P. 2007. Corporate social responsibility: An implementation guide for business. 2007.
Husted, B. - Allen, D. 2011. Corporate Social Strategy: Stakeholder Engagement and Competitive Advantage. Cambridge : Cambridge University Press, 2011.
Maignan, I. a kol. 2005. A Stakeholder Model for Implementing Social
Responsibility in Marketing. In European Journal of Marketing. 2005.Morsing - Mette, Schultz - Majken. 2006. Corporate social responsibility communication: stakeholder information, response and involvement strategies. In Business Ethics: A European Review. 2006,
roč. 15 č. 4.