Rámcové stratégie spoločenskej zodpovednosti

07.04.2019

Príspevok sa venuje spoločenskej zodpovednosti a informuje o princípoch používaných pri riešení tejto problematiky v organizáciách. Popisuje implementáciu stratégie spoločenskej zodpovednosti a venuje pozornosť PDCA. Na záver sa demonštruje podpora vedenia v implementácii systému manažérstva spoločenskej zodpovednosti s dôrazom na komunikačnú stratégiu zavádzania stratégie.

Úvod

Vzostup povedomia o spoločenskej zodpovednosti v organizáciách ovplyvnili globálne hnacie sily medzi ktoré sa zaraďuje globalizácia a jej faktory, ako
napríklad ekologická udržateľnosť, morálna povinnosť, technológie, sila značky a pod.

V medzinárodných štandardoch sa používa označenie "CSR" a pritom obsahuje tri oblasti (ekonomická, sociálna, environmentálna). Existuje mnoho štandardov a modelov venujúcich sa problematike CSR. Medzi najčastejšie používané patria:

- ISO26000;

- Model ZET;

Cieľom príspevku je upriamiť pozornosť manažérov na využívanie spoločenskej zodpovednosti v organizáciách a podporiť jej využívanie. Podporou pri implementácii stratégie je komunikácia, ktorá výrazne napomáha k dosahovaniu cieľov organizácie.

Stratégia

Popularita "spoločenskej zodpovednosti" rastie postupne a tento trend môže viesť k rozvoju koncepcie strategického rámca trvalej udržateľnosti. Spoločenská zodpovednosť je manažérsky nástroj, ktorý má svoje významné miesto vo všetkých typoch organizácií.

Príspevok sa zameriava na stratégiu CSR v súvislosti s podporou vedenia
a komunikačnej stratégie. Poskytuje prehľad o štandardoch, ktoré sa
využívajú na implementáciu CSR. Tento príspevok má opisný charakter a sa snaží vymenovať kroky úspešnej implementácie stratégie CSR a navrhuje riešenia stratégie.

CSR a jej stratégia vyžaduje, aby vedenie vyslovilo záväzok a integrovali plán stratégie.

Zaoberanie sa a uplatňovanie princípov CSR môže pre organizácie prinášať výhody ako:

  • Pridaná hodnota - hodnota pre spoločnosť;
  • Aktér zmeny - udávajúc smerovanie;
  • Líderstvo - vzor pre iné organizácie;
  • Posúvať fungovanie organizácie bližšie k trvalo udržateľnému rozvoju;
  • Dobrá povesť, keďže buduje meno organizácie;
  • Konkurenčný faktor.

Pridanú / spoločnú hodnotu je možné vytvoriť:

  • Zameraním sa na dimenzie/oblasti CSR ovplyvňujúce spoločnosť ako takú; brať ohľad na ekonomické, sociálne a ekologické záujmy;
  • Efektívnejším využívaním nástrojov a samotného systému manažérstva kvality;
  • Využitím integrovaného systému manažérstva.

Výber stratégie závisí od účelu a rozsahu nasadenia konkrétnej stratégie. Vedenie musí zvážiť, či použije pre svoju stratégiu systém manažérstva SZ s mnohými ďalšími modelmi, ktoré väčšinou nevyužijú, alebo im bude stačiť jeden nástroj, umožňujúci implementáciu stratégie s analýzou.

Proces strategického plánovania CSR

Programy a aktivity súvisiace so SZ sú subjektívne - čo funguje v jednej organizácii nemusí fungovať pre iné, a naopak. Vytvorenie a budovanie úspešného systému manažovania SZ je komplexný a dlhodobý projekt. Konečným cieľom systému manažovaniu SZ je úspešne integrovať výzvy týkajúce sa celej spoločnosti - hospodárske, sociálne, environmentálne - odrážajúc hodnoty, presviedčania a kultúru organizácie, ako aj operácie a rozhodnutia na všetkých úrovniach, ktoré môžu napomôcť k zlepšovaniu
a trvalo udržateľnému rozvoju (pozri aj BSR, 2002).

CSR model

Model je daný odborníkmi (Husted, Allen, 2011):

1- Analyzovanie príležitostí sociálnej problematiky a prostredia;

2- Analýza zdrojov a spôsobilostí;

3- Hodnotiť pevné podmienky v oblasti sociálnych potrieb;

4- Určiť prostriedky a náklady na zdroje, ako aj zodpovednosti;

5- Vytvoriť integrovaný plán zahŕňajúci zainteresované strany a výsledky;

6- Implementovať plán;

7- Vyhodnotenie výkonnosti.


Integračný rámec pre sociálnu zodpovednosť organizácií je možné zosumarizovať nasledovne (Maignan, 2005):

  1. Objavovanie organizačných hodnôt a noriem;
  2. Identifikácia zúčastnených strán;
  3. Identifikácia hlavných otázok záujmu kľúčových zainteresovaných strán;
  4. Posudzovanie významu SZ, ktoré sa hodí k záujmu organizácii;
  5. Audit postupov;
  6. Prioritizácia a implementácia zmien a iniciatív SZ;
  7. Podpora SZ vytváraním povedomia a zapájaním zainteresovaných strán;

Manažovanie systému rozvoja SZ

BSR (2002) udáva v troch fázach:

Fáza 1: Budovanie vízie a podpory SZ - kritické faktory úspešnosti:

a. Rozvoj mandátu;

b. Vzdelávanie stakeholderov, CEO a tímu SZ;

c.  Budovanie podpory a rozvoja;

d.    Podporiť organizačný záujem;

2- Fáza 2: Návrh štruktúry SZ:

a.     Pochopenie a identifikácia kľúčových problémov SZ;

b.    Identifikácia a vyhodnotenie zainteresovaných strán;

c.    Identifikácia funkcií, ktoré podporujú úsilie SZ;

d.    Analýza systémov, kultúry a zmien;

e.     Vyhodnotenie štrukturálnych možností;

f.     Vypracovanie personálneho plánu;

g.    Vytvorenie štruktúry pre krížovú funkčnú interakciu;

h.    Posúdenie postupu a rámca prideľovania rozpočtu a zdrojov;

3- Fáza 3: Implementácia systémov riadenia SZ: dlhodobá integrácia:

a.     Záväzky / ciele SZ;

b.    Cieľové nastavenie;

c.     Vývoj politiky;

d.    Zapojenie zainteresovaných strán;

e.    Riešenie globálnych problémov;

f.     Integrácia do dodávateľského reťazca;

g.    Prepojenie na plánovanie a stratégiu;

h.    Meranie a vykazovanie SZ;

i.     Riadenie rizík;

j.     Vzdelávanie a odborná príprava;

k.    Zodpovednosť a hodnotenie výkonnosti zamestnancov;

l.      Komunikácia;

m.   Neustále zlepšovanie.

Záver

V príspevku sa zdôrazňuje, že je CSR používaná častejšie, a to ako nástroj pre podporu konkurencieschopnosti.

Aj keď je manažérskych nástrojov veľa, výber konkrétneho závisí predovšetkým od účelu využitia a rozsahu nasadenia konkrétneho vedenia - manažérov.

Stratégia CSR môže byť nápomocná pri dynamickom aktualizovaní a plnení záväzkov voči spoločnosti (z aspektu ekonomického, sociálneho, environmentálneho), a to využívaním PDCA s cieľom zlepšovania a dosahovania trvalej udržateľnosti organizácie.

Autor: Németh, H. Specialistka CSR

Použitá a odporúčaná literatúra

  1. GALBREATH, J. 2006. Corporate social responsibility strategy: Strategic options, global considerations. In Corporate Governance International Journal of Business in Society. 2006, roč. 6, č. 2, s. 175-187. Dostupné na: <https://www.researchgate.net/publication/42428012_Corporate_social_responsibility_strategy_Strategic_options_global_considerations>.

  2. BSR. 2002. Business for Social Resonsibility. Designing a CSR Structure. Dostupné na: <https://research.dnv.com/csr/PW_Tools/PWD/1/00/L/1-00-L-2001-01-0/lib2001/Designing%20a%20CSR%20Structure%20(fra%20BSR).pdf>.

  3. Hohnen, P. 2007. Corporate social responsibility: An implementation guide for business. 2007.

  4. Husted, B. - Allen, D. 2011. Corporate Social Strategy: Stakeholder Engagement and Competitive Advantage. Cambridge : Cambridge University Press, 2011.

  5. Maignan, I. a kol. 2005. A Stakeholder Model for Implementing Social
    Responsibility in Marketing. In European Journal of Marketing. 2005.

  6. Morsing - Mette, Schultz - Majken. 2006. Corporate social responsibility communication: stakeholder information, response and involvement strategies. In Business Ethics: A European Review. 2006,
    roč. 15 č. 4.

© Copyright 2017-2021 CSR inspirations.eu All rights reserved.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky