Monitorovanie a dopytovanie spokojnosti zákazníkov - podklad pre smerovanie firmy

12.02.2012

Za účelom zvyšovania rentability vynaložených finančných prostriedkov do marketingu je nevyhnutné, aby sa firmy zaoberali intenzívnejšie a sledovali spokojnosť svojich zákazníkov externých a interných (zamestnancov). 

Príspevok sleduje vybrané možnosti merania efektívnosti marketingovej komunikácie, ktorá sa zameriava na zákazníkov firmy a poukazuje na význam sledovania spokojnosti zákazníkov, tj. monitoring spokojnosti cieľovej skupiny

Spotrebiteľký trh a správanie spotrebiteľov

Spotrebiteľský trh tvoria jednotlivci a domácnosti. Oni nakupujú produkty pre osobnú spotrebu. Spotrebiteľské správanie možno charakterizovať ako zjavné a pozorovateľné akty, akými sú nákup a spotreba. Zahrňuje aj mentálne a sociálne procesy, ktoré prebiehajú pred nákupom, počas nákupu (nákupné správanie) a po nákupe (ponákupné hodnotenie užitočnosti, pocit spokojnosti/nespokojnosti). V tejto súvislosti sa hovorí aj o starostlivosti o zákazníkov, ktorá sa prejavuje na rôznych úrovniach marketingu. tj. ide o základnú, zodpovednú, preventívnu a partnerskú. Zodpovedná úroveň sa zaujíma o spokojnosť a na tú sa cieľovej skupiny priamo pýta. Preventívna úroveň sa pýta cieľovej skupiny na to, čo by si priali zlepšiť. 

Pri sledovaní spokojnosti zákazníkov je možné vychádzať z rôznych metód. 
K metódam zisťovania účinnosti patria:

  • Testy rozpoznania, založené na zistení počtu správnych a nesprávnych identifikácií, pričom vybranému segmentu zákazníkov ukážu rozličné materiály, a potom ich požiadajú, aby identifikovali, ktoré z nich videli, čítali alebo o nich počuli. 
  • Testy zapamätania, kedy sa požiadajú vybraní ľudia, aby rekonštruovali, čo videli, počuli alebo čítali v súvislosti s propagovaným produktom/službou. 
  • Merania spätnej väzby, kedy sa zisťuje ako marketingová komunikácia ovplyvnila mieru povedomia o službe v percentách (z toho, koľko percent zákazníkov si tovar/službu vyskúšalo a koľko percent je, ktorí si tovar/službu vyskúšali a boli so službou spokojní).

Prínosy zisťovania spokojnosti zákazníkov sú spojené so:

  • zlepšením komunikácie so zákazníkmi 
  • skvalitnením vzťahov so zákazníkmi
  • zlepšením spokojnosti zákazníkov
  • zvýšením objemu tržieb.

História marketingového výskumu začína v 19. storočí (v roku 1824 sa uskutočnil prvý výskum správania sa voličov v amerických prezidentských voľbách) (Foret, 2008). Nižšie vidieť rôzne metódy monitorovania a dopytovania spokojnosti zákazníkov. Najlepšou voľbou merania a dopytovania spokojnosti zákazníkov - z hľadiska získavania najrelevantnejích informácií - je kombinácia viacerých metód.  Výber je na vedení organizácie.

Tabuľka 1: Komparácia metód monitorovania a dopytovania spokojnosti zákazníkov

Zdroj: vlastné sprac.
Zdroj: vlastné sprac.

Tabuľka 2: Komparácia metód merania a dopytovania spokojnosti zákazníkov - výhody a nevýhody

Zdroj: vlastné sprac.
Zdroj: vlastné sprac.

Spokojnosť zákazníka - vzťah k systému manažérstva kvality

Zdroj: @HNemeth. 2016.
Zdroj: @HNemeth. 2016.

Autor: Nemeth, H. 2012-2016.   


Použitá a odporúčaná literatúra

FORET, M. 2008. Marketingový průzkum: poznáváme svoje zákazníky. Brno: Computer Press, 2008. 121 s. ISBN 978-80-251-2183-2.

GREGOVÁ, L. Metóda Focus Groups v kvalitatívnom výskume. s. 140-144. Dostupné na: https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Balogova9/subor/Gregova.pdf

KOZEL, R. a kol. 2011. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha : Grada Publishing, a.s., 2011. 304 s. ISBN 978-80-247-3527-6.

RICHTEROVÁ, K. a kol. 2009. Prieskumy pre marketingový manažment. ISBN978-80-89033-66-9.

© Copyright 2017-2021 CSR inspirations.eu All rights reserved.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky
Používame cookies, aby sme zaistili správne fungovanie a bezpečnosť našich stránok. Tým vám môžeme poskytnúť tú najlepšiu skúsenosť z ich návštevy.

Pokročilé nastavenia

Tu môžete upraviť svoje preferencie ohľadom cookies. Nasledujúce kategórie môžete povoliť či zakázať a svoj výber uložiť.