29.12.2018

29.12.2018

Vzhľadom na to, že organizácie sa zaoberajú potrebami spoločnosti, ovplyvňujú prosperitu a životné podmienky v krajine, dosahovanie pokroku je podmienené každou snahou. Avšak, pozitívny progres nemožno uskutočniť bez uplatňovania princípov spoločenskej zodpovednosti. Tento trend sa postupne stáva súčasťou zefektívnenia riadenia organizácií.

ÚVOD

Je evidentné, že rozvoj medzinárodných ekonomických aktivít sa zrýchľuje, čo má dopad na celý svet a smeruje k prehlbovaniu medzinárodnej integrácie a vzniku viacerých integračných zoskupení. Globalizácia ako multidimenzionálny jav značne prispieva k zmenám a tým aj k zápaseniu sa spoločenskými problémami, ktoré majú lokálny, regionálny, národný i nadnárodný charakter. Dôsledky globalizácie a narastajúcich hospodárskych aktivít sa prejavujú prakticky vo všetkých oblastiach spoločenského života.

Nasledujúce desaťročia prinesú spoločenské zmeny, ktoré ovplyvnia nielen náš spôsob práce, ale i spôsob života. Aby sme ich úspešne zvládli, potrebujeme sa pripraviť na zmenu a čeliť novým výzvam. Na dverách klope nová éra globalizácie, ako i nová generácia budúcnosti, ktorá pri svojej práci potrebuje zohľadniť i potreby a výzvy celej spoločnosti.

Popularita "spoločenskej zodpovednosti" rastie postupne a tento trend môže viesť k rozvoju koncepcie strategického rámca trvalej udržateľnosti. Spoločenská zodpovednosť je koncepcia a životný štýl v jednom, ktorá má svoje významné miesto vo všetkých organizáciách.

Neexistuje žiadny kompletný súbor aktivít zameraný na efektívne nastavenú koncepciu spoločenskej zodpovednosti, ktorý by mohol uplatniť každý podnik, t. j. každý plán aktivít je formulovaný podľa možností a rozhodnutia manažmentu podnikov. V príspevku sa však pokúsilo o zhrnutie príkladov z praxe.

AKTIVITY SPOLOČENSKEJ ZODPOVEDNOSTI V PRAXI

Spoločenská zodpovednosť vo svojej podstate predstavuje manažovanie záležitostí týkajúcich sa troch oblastí, ktoré sa realizujú ako prejav dobrovoľnosti, morálnosti a zodpovednosti. Pre tento prejav je charakteristické, že ide predovšetkým o dobrovoľný záväzok organizácie konať v záujme zainteresovaných strán: manažmentu a ľudských zdrojov z hľadiska dopadov na životné prostredie. V tomto zmysle má spoločenská zodpovednosť svoj základ v etickom konaní a zodpovednom rozhodovaní. Spoločenská zodpovednosť je vo verejnom záujme a vymedzuje sa ako činnosť, ktorú vykonáva podnik.

Na to, aby sa rozvíjal prvok iniciatívy, je potrebné spoločenskú zodpovednosť koncentrovať na sociálno-ekonomické a environmentálne aktivity. Prejavy iniciatívy sa neobmedzujú iba na realizáciu istých aktivít, ale sa môžu zameriavať aj na to, aby sa určili aj ďalšie úlohy, ktoré treba plniť v záujme dosiahnutia cieľov podniku, a aby sa pri riešení úloh použili efektívnejšie metódy.

Z hľadiska finančného riadenia existujú nasledovné možnosti realizácia aktivít zameraných na spoločnosť:

a) Peňažné darcovstvo (zbierka, nadačný fond, charitatívna aukcia).

b) Nepeňažné darcovstvo (školenia, odborná pomoc, poskytnutie služieb).

V tabuľke 1 sa zosumarizovali príklady z praxe. Dostupná u autora.

ZÁVER

Vhodne nastavená stratégia zohľadňujúca pridanú hodnotu, strategické schopnosti a uplatnenie princípov spoločenskej zodpovednosti by predstavovala pre každú firmu konkurenčnú výhodu. Predpokladom úspechu je zabezpečenie súladu medzi úžitkom pre spoločnosť a zákazníka, cenou a nákladmi s dopadom na environment. Uplatnenie koncepcie spoločenskej zodpovednosti v podnikoch by malo byť v súlade s hodnotami celej spoločnosti.

LITERATÚRA

echoVME. 2016. Best Corporate Social Responsibility Activities by Top Brands. [online]. echoVME, 6-10-2016. [cit. 9-9-2017]. Dostupné na: <https://echovme.in/blog/corporate-social-responsibility-activities-top-brands/>.

GOGOVÁ, M. 2012. Aplikovanie koncepcie spoločenskej zodpovednosti firiem v praxi a porovnanie vybraných firiem. In 8. študentská vedecká konferencia. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2012. [online]. [cit. 9-9-2017]. Dostupné na: <https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Olostiak4/subor/Gogova.pdf>.

GLISSON, Ch. 2015. The Role of Organizational Culture and Climate in Innovation and Effectiveness. In Hum Serv Organ Manag Leadersh Gov. 2015, roč. 39, č. 4, s. 245-250.

LUBELCOVÁ, G. 2012. Social innovations in the context of modernization. In Sociologia. 2012, roč. 44, č. 3, s. 291‐313.

MIHALČOVÁ, B. - GAVUROVÁ, B. 2007. Organizačná kultúra ako faktor úspešnosti organizácie. In Manažment v teórii a praxi. 2007, roč. 3, č. 4, s. 64-72.

NARANJO-VALENCIA, C. J. a kol. 2016. Studying the links between organizational culture, innovation, and performance in Spanish companies. In Revista Latinoamericana de Psicología. 2016, č. 48, s. 30-41.

NELSON, J. - JENKINS, B. 2006. Investing in Social Innovation: Harnessing the Potential of Partnership between Corporations and Social Entrepreneurs. Corporate Social Responsibility Initiative Working Paper No. 20. Cambridge: John F. Kennedy School of Government, Harvard University, 2006.

NÉMETH, H. 2016. Spoločenskou zodpovednosťou ku konkurencieschopnejšej firme. In Kvalita a spoločenská zodpovednosť. 2016, roč. 24, č. 4, s. 22-27.

NICHOLLS, A. - MURDOCK, A. 2012. Social Innovation: Blurring Boundaries to Reconfigure Markets. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2012. ISBN 978-0-230-28017-5.

OECD. 2005. Culture and Local Development. Paris: OECD, 2005. ISBN 92-64-00990-6.

OSBURG, T. - SCHMIDPETER, R. 2013. Social Innovation to Drive Corporate Sustainability. In Social Innovation, CSR, Sustainability, Ethics & Governance. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag, 2013. s. 13-22. ISBN 978-3-642-36539-3.

SZEGEDI, K. a kol. 2016. Relationships between Social Entrepreneurship, CSR and Social Innovation: In Theory and Practice. In World Academy of Science, Engineering and Technology International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering. 2016, roč. 10, č. 5, s. 1534-1539.

VILAS, N. 2017. Top 20 Corporate Social Responsibility Initiatives for 2017. [online]. SmartRecruiters.com, 27-07-2017. [cit. 9-9-2017]. Dostupné na: https://www.smartrecruiters.com/blog/top-20-corporate-social-responsibility-initiatives-for-2017/.


Autor: @HNemethMazarova.  Kontakt: h.nemeth.mazarova@gmail.com

© Copyright 2017-2021 CSR inspirations.eu All rights reserved.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky