Strategické analýzy interného prostredia organizácií

09.03.2019

Podstata internej analýzy

Interná analýza by mala byť kritickým zhodnotením aspektu vnútorného prostredia organizácie a mala by poskytovať informácie potrebné pre rozhodovanie, čo môže ovplyvňovať ciele stratégie.

Výsledkom analýzy je záver vo forme slabých a silných stránok, hrozieb a príležitostí. Identifikované slabé stránky a ohrozenia je žiaduce vhodnými opatreniami založenými na využití silných stránok a príležitostí eliminovať.

Analýzy vnútorného prostredia

Medzi analýzy vnútorného prostredia zaraďujeme:

1- Analýzu faktorov organizácie:

a) faktory vedecko-technologického rozvoja

b) faktory marketingové a distribučné

c) faktory výroby a riadenia výroby

d) faktory zdrojov - pracovných a firemných

e) faktory finančné a rozpočtové

2- Analýzu 7P: možnosť vykonať analýzu podľa jednotlivých mixu "P". Jedná sa o analýzu: portfólia výrobkov, cenovej politiky, trhu, promotion, procesov, riadenia a organizácie, ľudských zdrojov, portfólia výrobkov.

3- Analýza hodnototvorných reťazcov: organizáciu dekomponuje na strategicky významné aktivity a umožňuje odhaliť potenciálne možnosti i slabé stránky.

Používa sa pritom:

a) analýza zdrojov (od Johnsona, Scholesa, 1993)

value chain analýza (audit zdrojov, analýza využitia zdrojov, systémy riadenia zdrojov) - porovnávacia analýza (historická analýza, odvetvová norma, skúsenostná krivka) - hodnotiaca bilancia (výrobkové portfólio, analýza zručností, pružnosti) - kritické faktory (silné a slabé stránky, analýza zvláštnych schopností) - strategická schopnosť

b) audit firemných zdrojov (podľa Johnsona, Scholesa, 1993) - analyzujú sa primárne činnosti v závislosti od podporných činností (zabezpečovanie zdrojov, technologický rozvoj, ľudské zdroje, manažérske systémy).

4- Analýza metódou 7S: cieľom je odhalenie rozhodujúcich faktorov podmieňujúcich úspech pri realizácii stratégii. 7S (od firmy McKinsey):

stratégia, štruktúra, systémy riadenia, štýl manažérskej práce, spolupracovníci, schopnosti, zdieľané hodnoty.

5- Analýza vzťahu stratégie, organizácie a kultúry: stratégiu predurčuje organizačné usporiadanie.

Diagnóza silných a slabých stránok, hrozieb a príležitostí

Zavŕšenie analýzy je diagnóza silných a slabých stránok, hrozieb a príležitostí.

1- SWOT analýza

2- Technika SAP (strategic Advantages Profile) - zosumarizuje diagnózu interných faktorov (marketing, technický rozvoj, výroba, zdroje, financie).


Audit obsahu procesov - príklady

Autor: Németh, 2019-2020.


Odporúčaná literatúra

1- Hanzelková, A. a kol. 2002. Strategické řízení. Teorie pro praxi. C.H: Beck pro praxi, 2002.

2- https://csrconsultingpr.wordpress.com/2018/09/09/vnutrofiremny-rozvoj-pre-rast-firmy-prostrednictvom-strategickej-komunikacie/

3- Závadzký, J. a kol. 2012. Manažment III. sysatémový prístup k manažmentu a auditu organizácie. Bratislava: IURA Edition, 2012.

© Copyright 2017-2021 CSR inspirations.eu All rights reserved.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky