Strategické analýzy interného prostredia organizácií
Podstata internej analýzy
Interná analýza by mala byť kritickým zhodnotením aspektu vnútorného prostredia organizácie a mala by poskytovať informácie potrebné pre rozhodovanie, čo môže ovplyvňovať ciele stratégie.
Výsledkom analýzy je záver vo forme slabých a silných stránok, hrozieb a príležitostí. Identifikované slabé stránky a ohrozenia je žiaduce vhodnými opatreniami založenými na využití silných stránok a príležitostí eliminovať.
Analýzy vnútorného prostredia
Medzi analýzy vnútorného prostredia zaraďujeme:
1- Analýzu faktorov organizácie:
a) faktory vedecko-technologického rozvoja
b) faktory marketingové a distribučné
c) faktory výroby a riadenia výroby
d) faktory zdrojov - pracovných a firemných
e) faktory finančné a rozpočtové

2- Analýzu 7P: možnosť vykonať analýzu podľa jednotlivých mixu "P". Jedná sa o analýzu: portfólia výrobkov, cenovej politiky, trhu, promotion, procesov, riadenia a organizácie, ľudských zdrojov, portfólia výrobkov.
3- Analýza hodnototvorných reťazcov: organizáciu dekomponuje na strategicky významné aktivity a umožňuje odhaliť potenciálne možnosti i slabé stránky.
Používa sa pritom:
a) analýza zdrojov (od Johnsona, Scholesa, 1993)
value chain analýza (audit zdrojov, analýza využitia zdrojov, systémy riadenia zdrojov) - porovnávacia analýza (historická analýza, odvetvová norma, skúsenostná krivka) - hodnotiaca bilancia (výrobkové portfólio, analýza zručností, pružnosti) - kritické faktory (silné a slabé stránky, analýza zvláštnych schopností) - strategická schopnosť
b) audit firemných zdrojov (podľa Johnsona, Scholesa, 1993) - analyzujú sa primárne činnosti v závislosti od podporných činností (zabezpečovanie zdrojov, technologický rozvoj, ľudské zdroje, manažérske systémy).
4- Analýza metódou 7S: cieľom je odhalenie rozhodujúcich faktorov podmieňujúcich úspech pri realizácii stratégii. 7S (od firmy McKinsey):
stratégia, štruktúra, systémy riadenia, štýl manažérskej práce, spolupracovníci, schopnosti, zdieľané hodnoty.
5- Analýza vzťahu stratégie, organizácie a kultúry: stratégiu predurčuje organizačné usporiadanie.

Diagnóza silných a slabých stránok, hrozieb a príležitostí
Zavŕšenie analýzy je diagnóza silných a slabých stránok, hrozieb a príležitostí.
1- SWOT analýza
2- Technika SAP (strategic Advantages Profile) - zosumarizuje diagnózu interných faktorov (marketing, technický rozvoj, výroba, zdroje, financie).
Audit obsahu procesov - príklady

Autor: Németh, 2019-2020.
Odporúčaná literatúra
1- Hanzelková, A. a kol. 2002. Strategické řízení. Teorie pro praxi. C.H: Beck pro praxi, 2002.
3- Závadzký, J. a kol. 2012. Manažment III. sysatémový prístup k manažmentu a auditu organizácie. Bratislava: IURA Edition, 2012.