Spoločenská zodpovednosť - prospech pre organizáciu a celú spoločnosť - strategické riadenie
Organizácie čelia výzve - ako byť konkurencieschopné a úspešné na trhu. Dosiahnutie týchto cieľov v konkurenčnej súťaži vychádza zo strategickej schopnosti organizácie a zo schopnosti spojiť niekoľko manažérskych konceptov a stratégií. Jedným z konceptov je spoločenská zodpovednosť, ktorej podstata je založená na úsilí prinášať prospech celej spoločnosti ako takej.
Dôležitým predpokladom konkurencieschopnosti je všimnúť si, resp. vytvoriť medzeru na trhu a proaktívnym prístupom premietnuť pridanú hodnotu, tj. hodnotu spoločenskej zodpovednosti do stratégie organizácie. Významné úlohu na tejto ceste má vedenie - vplýva na tvorbu samotnej vízie, poslania a koncepcie organizácie.

Kľúčové prvky ovplyvňujúce využívanie konceptu spoločenskej zodpovednosti možno chápať v základnej podobe ponuky organizácie, tj. produkt ponúkaný zákazníkom je prvkom spoločenskej zodpovednosti, keďže plní nejakú funkciu a uspokojí určité potreby spoločnosti / zákazníkov.
V tomto zmysle je spoločenská zodpovednosť chápaná ako ucelený systém vychádzajúci zo stratégie organizácie zahrňujúci zdroje, procesy, ciele a znalosti a pod. Stredobodom záujmu je spoločnosť a zákazník, kým výstupom je vytvorená hodnota prinášajúca očakávané úžitky.
Faktory budovania a uplatnenia spoločenskej zodpovednosti, resp. stratégiu organizácie odrážajúcu všetky tri dimenzie spoločenskej zodpovednosti (ekonomickú, sociálnu, environmentálnu) je možné chápať ako podstatu organizácie, a sú to: zdroje, organizačná kultúra a komunikácia v podmienkach danej organizácie. Väzby a vzťahy medzi týmito prvkami/faktormi prebiehajú s orientáciou na spoločnosť a zákazníka.
Úloha manažmentu je vytvorenie podporujúceho pracovného prostredia a zabezpečenie efektívnej komunikácie nadväzujúc na dlhodobé ciele, plánované aktivity a zdrojov organizácie zohľadňujúc faktory pôsobiace na organizáciu.
Uplatnenie konceptu spoločenskej zodpovednosti je založené na troch krokoch:
- Analýze súčasnej situácie (externá, interná)
- Stratégii (vízia, ciele, stratégie - organizácie, spoločenskej zodpovednosti)
- Strategickom riadení (tvorba a uplatnenie) spoločenskej zodpovednosti - (koncepcia, akčný plán).
Pri stanovovaní stratégie sa využíva plánovanie - stanovenie cieľov, analýzy, postupy, pričom organizácia môže využiť viaceré typy stratégií. Pri riadení spoločenskej zodpovednosti je potrebné vychádzať z komplexnej analýzy organizácie i jeho prostredia, pritom musia byť identifikované silné a slabé stránky, príležitosti a riziká spoločenskej zodpovednosti. Hodnotenie potenciálnej konkurencieschopnosti a rizík nesmie chýbať. Pri nastavení plánu a stratégie spoločenskej zodpovednosti sa môžu využiť rôzne koncepčné metodické nástroje ako napr. SWOT analýza, BCG matica, mapa rizík a pod., ako aj grafy.

V praxi sa môžeme stretnúť s viacerými prípadmi, kedy organizácie využili odlišné prístupy. Snahou by malo byť hľadanie tzv. hodnoty spoločenskej zodpovednosti. Stratégia by predstavovala pre organizáciu konkurenčnú výhodu. Predpokladom úspechu je zabezpečenie súladu medzi úžitkom pre spoločnosť a zákazníka, cenou a nákladmi s dopadom na environment.
Dôležité je strategické riadenie konceptu spoločenskej zodpovednosti berúc do úvahy klasické ciele organizácií, ako: znižovať náklady, zvyšovať podiel na trhu a zisk, zvyšovať hodnotu pre zákazníka ako i prinášať prospech nielen pre samotnú organizáciu, ale aj pre spoločnosť.
Autor: Németh, H.