Vnútrofiremná komunikácia a úspešnosť podnikov
Komunikácia si zasluhuje pozornosť z dvoch hľadísk: v zmysle úspešnosti ide o to, že podnik sa svojou komunikáciou stáva nevyhnutným nástrojom pre rôzne subjekty (k dosiahnutiu úspechu podniku na trhu: "firmy a ich zákazníci majú v súčasnosti ohromujúci rozsah pôsobnosti"); v zmysle medzinárodnej aktivity firiem je komunikácia vzhľadom k rastúcej internacionalizácii a globalizácii sveta dôležitá (vedie k rozvoji podnikateľských aktivít). Význam komunikácie v globálnej spoločnosti narastá.
Problematika komunikácie
Problematika komunikácie a úspešnosti podnikov nie je riešená a keby aj, tak len čiastočne. Komunikácia ako praktická disciplína bola postavená na založení komunikácie ako stále centrálnej kategórie v moderných spoločnostiach. Manažment sa v klasickom chápaní nezaoberá teóriou komunikácie. Napriek tomu v klasickej teórii dodnes možno nájsť východiská k významu komunikácie i k jej nastaveniu v podniku.
K oblastiam, ktoré manažment podnikov najviac zanedbáva, patrí spravidla komunikácia, ktorá postihuje najviac vrstiev verejnosti. V zostrujúcom sa konkurenčnom prostredí narastá potreba zvýšenia efektívnosti a účinnosti komunikačných procesov.
Postavenie komunikácie vo fungovaní podniku
Komunikáciu možno charakterizovať ako proces, ktorý je dynamicky premenlivý v čase a pohybe, prebieha v určitých nastavených podmienkach. Podnik, ktorý chce vnútropodnikovú komunikáciu ovplyvňovať, musí proces priebehu analyzovať a zistiť činnosti, ktoré tento proces tvoria a identifikovať faktory, ktoré komunikačný proces ovplyvňujú. Tak by sa mohli odhaliť problémové miesta, naznačujúc priestor k zlepšeniu situácie.
Komunikácia je kľúčovým nástrojom fungovania podnikov a nástrojom objasňovania hodnôt a presvedčení, keďže zastáva funkciu spoločenskú, informačnú, riadiacu a motivačnú, ale aj konzultačnú funkciu. Efektívnu komunikáciu možno považovať za predpoklad pre celkové fungovanie organizácie, možno ju predpokladať za jadro manažérskeho výkonu.
Súlad komunikácie a úrovní podniku vidieť na obrázku nižšie.

Je asi málo podnikov, ktoré vnímajú vnútropodnikovú komunikáciu za nevyhnutnú súčasť úspešnosti podniku. Zastávame názor, že komunikácia (najmä vnútropodniková) je nevyhnutným, kľúčovým nástrojom podniku pri dosahovaní jeho cieľov. Podľa nášho názoru, úspešný môže byť len ten podnik, ktorý má ustálené procesy, koordináciu všetkých aktivít, základom ktorých je dobre fungujúca vnútropodniková komunikácia. Ciele by mali byť integrované do všetkých oblastí podniku.
Dôsledky nefungujúcej vnútropodnikovej komunikácie môžu byť závažné, pretože môže viesť zamestnancov k demotivácii a tým pádom to môže vo fungovaní podniku postupne prerásť do konkurenčnej neschopnosti - neúspešnosti podniku na trhu. Otázne je, ako predísť komunikačným bariéram, ako zabezpečiť efektívnu vnútropodnikovú komunikáciu v danom podniku, aké opatrenia či riešenia by mohli nasledovať? Odpovede na uvedené otázky možno spracovať v inom príspevku, pričom je dôležitý pohľad na danú problematiku, z ktorého sa skúmajú možnosti riešenia.

KOMUNIKÁCIA AKO DETERMINANT ÚSPEŠNÉHO PODNIKU
Komunikácia ako integrovaná súčasť podniku, ktorá sa podieľa na úspešnosti podniku
Je nástrojom manažérskych aktivít, v rozhodovaní, v plánovaní, v stimulácii zamestnancov a tiež pri kontrole.
Efektívna komunikácia môže napomáhať vytvárať dobrú atmosféru v podniku, môže povzbudiť zamestnancov k efektívnejším výkonom, ktoré vplývajú na úspešnosť podniku.
Aby komunikácia mala ten správny účinok, je nevyhnutná informácia, ktorá musí byť v správnom čase, na srávnom mieste a bez bariér v správnej podobe podávaná tomu správnemu manažérovi, ktorý využije informáciu v prospech podniku.
Autor: Németh, H.