TERMINOLÓGIA
Akčný plán transformácie: pozostáva z krokov:
1- Návrh merateľných cieľov, úloh a výstupov súvisiacich so zavedením zmien a nových požiadaviek revidovanej normy.
2- Určenie zdrojov potrebných pre realizáciu cieľov, úloh a výstupov.
3- Vypracovanie časového harmonogramu a určenie konkrétnej zodpovednosti a právomoci (vlastníkov cieľov a úloh).
4- Identifikovanie a analyzovanie rizík, stanovenie proti rizikových opatrení.
5- Návrh spôsobov riadenia a kontroly plnenia cieľov a úloh. Riadenie zahŕňa riadenie nasledovných oblastí; - Riadenie práce projektu a projektového tímu; - Riadenie komunikácie; - Manažérstvo kvality projektu; - Riadenia rizík - opis etáp procesu riadenia rizík - podľa STN 01 380; - Manažérstva rizika; - Riadenie zmien. 6- Schválenie a zabezpečenie komunikácie plánu s dotknutými ľuďmi - vypracovaní a dodržiavaní plánu komunikácie, ktorý by mal byť uplatňovaný počas trvania projektu.
CSR - Spoločenská zodpovednosť organizácie
Globalizácia - Považuje sa za dynamický multidimenzionálny proces, ktorý vyvoláva zmeny na rôznych úrovniach svetovej ekonomiky a politiky, pričom sa navzájom prelínajú a ovplyvňujú aj sociologické, technologické, ekologické, kultúrne, náboženské, vojensko-strategické a ďalšie faktory krajín. Dôsledky globalizačných zmien majú v rôznych krajinách rôznorodé dopady, napr. klimatická zmena, ktorá súvisí predovšetkým s činnosťou človeka a v súčasnosti sa stáva vážnym problémom.
Komplexné manažérstvo CSR - Koncept založený na systémovom prístupe k riadeniu aktivít spoločenskej zodpovednosti, ktorý má za cieľ tvorbu spoločnej hodnoty pre spoločnosť, a to neustálym zlepšovaním aktivít. Zahŕňa riadenie celého systému, t. j. všetkých oblastí CSR vzhľadom na požiadavky a očakávania zainteresovaných strán.
V rámci systému CSR sa odporúča komplexne manažovať všetky oblasti CSR a prihliadať na samotnú kultúru prostredia. Manažovanie samotného systému CSR by malo byť založené na systémovom prístupe neustáleho zlepšovania a cyklu PDCA, t.j. sú predpokladom pre dosiahnutie trvalo udržateľného rozvoja:
- Identifikácia zdrojov, rizík/príležitostí a reakcií na zmeny;
- Plánovanie: plán, zostavenie kľúčových alternatív, výber stratégie;
- Implementácia / realizácia plánu a strategického riadenia;
- Trvalé udržiavanie systému;
- Dosiahnutie udržateľnosti rozvíjaním strategickej schopnosti organizácie.
Kultúra CSR - Kultúra organizácie odrážajúca zodpovedné správanie.
Kultúra organizácie - Spôsob organizácie a realizácie aktivít/činností, ktorý determinuje fungovanie a správanie jednotlivcov. Je chápaná v zmysle zdieľaných hodnôt a noriem správania, zvyklostí, tzv. sústava postojov, záujmov a očakávaní, ktorá existuje v každej organizácii ako nehmatateľný kľúčový jav.
Manažérstvo CSR - Riadenie (plánovanie, organizovanie, vedenie, kontrola) zamerané na optimalizáciu aktivít v oblasti CSR tak, aby sa dosiahol cieľ, berúc ohľad na víziu a hodnoty organizácie so zámerom . Sú to aktivity zamerané na implementáciu princípov CSR v organizácii zohľadňujúc PDCA.
Neustále zlepšovanie procesov - Neustále zlepšovanie procesov organizácie predstavuje zlepšovacie aktivity založené na analýze dát a spoznaní informácií pomocou rôznych nástrojov manažérstva kvality. Možno zlepšovanie chápať aj ako štandardizovanie organizácie práce. Základné dôvody zlepšovania sú: kríza (uvedomenie si reálnych nedostatkov, pocit ohrozenia prosperity) alebo vízia (ako samozrejmá súčasť činnosti). Neustále zlepšovanie sa prejavuje v celkovej výkonnosti organizácie. Zlepšovacie aktivity môžu byť organizované ako: 1- spontánne prístupy - nie sú systematicky usmerňované; 2- programové prístupy - vymedzený predmet zlepšenia. Zlepšovacie aktivity možno rozdeliť do troch skupín: nápravné opatrenia, preventívne opatrenia, zdokonaľovacie opatrenia. Pri realizácii zlepšovacích činností sa postupuje v
zmysle PDCA (pozri pojem "PDCA").
Organizačná štruktúra - Nástroj znázornenia (schéma) koordinácie aktivít a manažovania prác medzi členmi organizácie s cieľom dosahovania funkčných vzťahov berúc do úvahy organizačné ciele. Typy organizačných štruktúr: jednoduchá, funkcionálna, objektová, divizionálna, holdingová, sieťová.
Predpoklady spoločensky zodpovednej (ďalej len "SZ") organizácie (model ZET): 1- Dobrovoľnosť; 2- Spolupráca so zainteresovanými stranami; 3- Proaktívny prístup; 4- Systémový prístup; 5- SZ ako súčasť kultúry organizácie; 6- Triple - bottom line: napĺňanie SZ vo všetkých 3 oblastiach; 7- Rozvoj kvality života.
Spoločenská zodpovednosť organizácie - Spoločenskou zodpovednosťou sa rozumie zodpovedné správanie organizácie voči spoločnosti, a to vo všetkých oblastiach / dimenziách (ekonomická, sociálna, environmentálna). Možno ju chápať aj ako funkčnú zložku organizácie, najmä ako nástroj na neustále zlepšovanie, trvalo udržateľný rozvoj a nástroj na dosahovanie konkurencieschopnosti.
Spätná väzba - Reakcia na podnety. Je možné ju chápať ako hodnotiacu informáciu. Kľúčovú úlohu zohráva v organizáciách, keďže má stabilné a významné miesto v procese rozhodovania.
Stratégia a politika CSR - Rozvinutá stratégia a politika CSR by mali podporiť neustále zlepšovanie, rast dlhodobého potenciálu, budovanie dôvery a povesti, ďalej podporiť zlepšovanie manažmentu ľudských zdrojov, ako aj pomôcť pri riadení rizík v procese rozvoja organizácie.
Trvalo udržateľný rozvoj v kontexte CSR - spočíva v schopnosti využiť SZ ako konkurenčnú výhodu odzrkadľujúc spoločenské hodnoty a využívať strategické schopnosti organizácie na to, aby sa ciele dosiahli a posilnili pridanú hodnotu. Ak je stratégia prepojená so spoločenskými hodnotami, potom je skôr akceptovaná aj verejnosťou a organizáciami v krajine.
Učiaca sa organizácia - Predstavuje koncept, filozofiu, ktorá je založená na flexibilite reagovať na výzvy prostredia. Budovanie, resp. rozvoj učiacej sa organizácie predstavuje schopnosť transformovať organizáciu podľa konkrétnych požiadaviek a rozvíjať tieto schopnosti. Je výzvou pre znalostný manažment. Učiaca sa organizácia využíva vedomosti, podporuje transfer vedomostí, realizuje podporu pre zamestnancov a vytvára prostredie vhodné na rozvoj, motivuje zamestnancov a zjednocuje ich potenciál, pričom sa to využíva na neustály rozvoj organizácie (sprac. podľa SENGE, P. M. 2007. Pátá disciplína. Teórie a praxe učící se organizace.).
Udržateľnosť systému - Vlastnosť, schopnosť udržiavať si / zachovať stav v prospech budúceho stavu systému, t.j. udržať potrebnú úroveň systému počas určitej doby požadovanej na dosiahnutie stanovených cieľov.
Udržateľný rozvoj organizácie - Rozvoj organizácie je možné chápať ako rozvíjanie schopností prispôsobiť sa zmenám s ohľadom na hospodársky a spoločenský pokrok. Rozvoj a rozvíjanie schopností vedie k dosiahnutiu vytýčených cieľov vo všetkých oblastiach a úrovniach organizácie. Udržateľný rozvoj je neustále rozvíjanie schopností a zručností zamestnancov, s pripravenosťou na neustále zapájanie sa do globalizačných zmien a k podporovaniu rozvoja procesov. Proces rozvoja a rozvíjania organizácie je neustály/celoživotný.
Autor: Nemeth, H. 2017-2018.