TERMINOLÓGIA

Akčný plán transformácie: pozostáva z krokov:

1-    Návrh merateľných cieľov, úloh a výstupov súvisiacich so zavedením zmien a nových požiadaviek revidovanej normy.

2-    Určenie zdrojov potrebných pre realizáciu cieľov, úloh a výstupov.

3-    Vypracovanie časového harmonogramu a určenie konkrétnej zodpovednosti a právomoci (vlastníkov cieľov a úloh).

4-    Identifikovanie a analyzovanie rizík, stanovenie proti rizikových opatrení.

5-    Návrh spôsobov riadenia a kontroly plnenia cieľov a úloh. Riadenie zahŕňa riadenie nasledovných oblastí; - Riadenie práce projektu a projektového tímu; - Riadenie komunikácie; - Manažérstvo kvality projektu; - Riadenia rizík - opis etáp procesu riadenia rizík - podľa STN 01 380; - Manažérstva rizika; -  Riadenie zmien. 6- Schválenie a zabezpečenie komunikácie plánu s dotknutými ľuďmi - vypracovaní a dodržiavaní plánu komunikácie, ktorý by mal byť uplatňovaný počas trvania projektu.

CSR - Spoločenská zodpovednosť organizácie

Globalizácia - Považuje sa za dynamický multidimenzionálny proces, ktorý vyvoláva zmeny na rôznych úrovniach svetovej ekonomiky a politiky, pričom sa navzájom prelínajú a ovplyvňujú aj sociologické, technologické, ekologické, kultúrne, náboženské, vojensko-strategické a ďalšie faktory krajín. Dôsledky globalizačných zmien majú v rôznych krajinách rôznorodé dopady, napr. klimatická zmena, ktorá súvisí predovšetkým s činnosťou človeka a v súčasnosti sa stáva vážnym problémom.

Komplexné manažérstvo CSR - Koncept založený na systémovom prístupe k riadeniu aktivít spoločenskej zodpovednosti, ktorý má za cieľ tvorbu spoločnej hodnoty pre spoločnosť, a to neustálym zlepšovaním aktivít. Zahŕňa riadenie celého systému, t. j. všetkých oblastí CSR vzhľadom na požiadavky a očakávania zainteresovaných strán.

V rámci systému CSR sa odporúča komplexne manažovať všetky oblasti CSR a prihliadať na samotnú kultúru prostredia. Manažovanie samotného systému CSR by malo byť založené na systémovom prístupe neustáleho zlepšovania a cyklu PDCA, t.j. sú predpokladom pre dosiahnutie trvalo udržateľného rozvoja:

  • Identifikácia zdrojov, rizík/príležitostí a reakcií na zmeny;
  • Plánovanie: plán, zostavenie kľúčových alternatív, výber stratégie;
  • Implementácia / realizácia plánu a strategického riadenia;
  • Trvalé udržiavanie systému;
  • Dosiahnutie udržateľnosti rozvíjaním strategickej schopnosti organizácie.

Kultúra CSR - Kultúra organizácie odrážajúca zodpovedné správanie.

Kultúra organizácie - Spôsob organizácie a realizácie aktivít/činností, ktorý determinuje fungovanie a správanie jednotlivcov. Je chápaná v zmysle zdieľaných hodnôt a noriem správania, zvyklostí, tzv. sústava postojov, záujmov a očakávaní, ktorá existuje v každej organizácii ako nehmatateľný kľúčový jav.

Manažérstvo CSR - Riadenie (plánovanie, organizovanie, vedenie, kontrola) zamerané na optimalizáciu aktivít v oblasti CSR tak, aby sa dosiahol cieľ, berúc ohľad na víziu a hodnoty organizácie so zámerom . Sú to aktivity zamerané na implementáciu princípov CSR v organizácii zohľadňujúc PDCA.

Neustále zlepšovanie procesov - Neustále zlepšovanie procesov organizácie predstavuje zlepšovacie aktivity založené na analýze dát a spoznaní informácií pomocou rôznych nástrojov manažérstva kvality. Možno zlepšovanie chápať aj ako štandardizovanie organizácie práce. Základné dôvody zlepšovania sú: kríza (uvedomenie si reálnych nedostatkov, pocit ohrozenia prosperity) alebo vízia (ako samozrejmá súčasť činnosti). Neustále zlepšovanie sa prejavuje v celkovej výkonnosti organizácie.  Zlepšovacie aktivity môžu byť organizované ako: 1- spontánne prístupy - nie sú systematicky usmerňované; 2- programové prístupy - vymedzený predmet zlepšenia. Zlepšovacie aktivity možno rozdeliť do troch skupín: nápravné opatrenia, preventívne opatrenia, zdokonaľovacie opatrenia. Pri realizácii zlepšovacích činností sa postupuje v
zmysle PDCA (pozri pojem "PDCA").

Organizačná štruktúra - Nástroj znázornenia (schéma) koordinácie aktivít a manažovania prác medzi členmi organizácie s cieľom dosahovania funkčných vzťahov berúc do úvahy organizačné ciele. Typy organizačných štruktúr: jednoduchá, funkcionálna, objektová, divizionálna, holdingová, sieťová.

Predpoklady spoločensky zodpovednej (ďalej len "SZ") organizácie (model ZET): 1- Dobrovoľnosť; 2- Spolupráca so zainteresovanými stranami; 3- Proaktívny prístup; 4- Systémový prístup; 5- SZ ako súčasť kultúry organizácie; 6- Triple - bottom line: napĺňanie SZ vo všetkých 3 oblastiach; 7- Rozvoj kvality života.

Spoločenská zodpovednosť organizácie - Spoločenskou zodpovednosťou sa rozumie zodpovedné správanie organizácie voči spoločnosti, a to vo všetkých oblastiach / dimenziách (ekonomická, sociálna, environmentálna). Možno ju chápať aj ako funkčnú zložku organizácie, najmä ako nástroj na neustále zlepšovanie, trvalo udržateľný rozvoj a nástroj na dosahovanie konkurencieschopnosti.

Spätná väzba - Reakcia na podnety. Je možné ju chápať ako hodnotiacu informáciu. Kľúčovú úlohu zohráva v organizáciách, keďže má stabilné a významné miesto v procese rozhodovania.

Stratégia a politika CSR - Rozvinutá stratégia a politika CSR by mali podporiť neustále zlepšovanie, rast dlhodobého potenciálu, budovanie dôvery a povesti, ďalej podporiť zlepšovanie manažmentu ľudských zdrojov, ako aj pomôcť pri riadení rizík v procese rozvoja organizácie.

Trvalo udržateľný rozvoj v kontexte CSR - spočíva v schopnosti využiť SZ ako konkurenčnú výhodu odzrkadľujúc spoločenské hodnoty a využívať strategické schopnosti organizácie na to, aby sa ciele dosiahli a posilnili pridanú hodnotu. Ak je stratégia prepojená so spoločenskými hodnotami, potom je skôr akceptovaná aj verejnosťou a organizáciami v krajine.

Učiaca sa organizácia - Predstavuje koncept, filozofiu, ktorá je založená na flexibilite reagovať na výzvy prostredia. Budovanie, resp. rozvoj učiacej sa organizácie predstavuje schopnosť transformovať organizáciu podľa konkrétnych požiadaviek a rozvíjať tieto schopnosti. Je výzvou pre znalostný manažment. Učiaca sa organizácia využíva vedomosti, podporuje transfer vedomostí, realizuje podporu pre zamestnancov a vytvára prostredie vhodné na rozvoj, motivuje zamestnancov a zjednocuje ich potenciál, pričom sa to využíva na neustály rozvoj organizácie (sprac. podľa SENGE, P. M. 2007. Pátá disciplína. Teórie a praxe učící se organizace.).

Udržateľnosť systému - Vlastnosť, schopnosť udržiavať si / zachovať stav v prospech budúceho stavu systému, t.j. udržať potrebnú úroveň systému počas určitej doby požadovanej na dosiahnutie stanovených cieľov.

Udržateľný rozvoj organizácie - Rozvoj organizácie je možné chápať ako rozvíjanie schopností prispôsobiť sa zmenám s ohľadom na hospodársky a spoločenský pokrok. Rozvoj a rozvíjanie schopností vedie k dosiahnutiu vytýčených cieľov vo všetkých oblastiach a úrovniach organizácie. Udržateľný rozvoj je neustále rozvíjanie schopností a zručností zamestnancov, s pripravenosťou na neustále zapájanie sa do globalizačných zmien a k podporovaniu rozvoja procesov. Proces rozvoja a rozvíjania organizácie je neustály/celoživotný.


Autor: Nemeth, H. 2017-2018.

© Copyright 2017-2021 CSR inspirations.eu All rights reserved.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky
Používame cookies, aby sme zaistili správne fungovanie a bezpečnosť našich stránok. Tým vám môžeme poskytnúť tú najlepšiu skúsenosť z ich návštevy.

Pokročilé nastavenia

Tu môžete upraviť svoje preferencie ohľadom cookies. Nasledujúce kategórie môžete povoliť či zakázať a svoj výber uložiť.